Leveransvillkor

Vi ber om er fullständiga leveransinformation som anses vara nödvändig för uppdragsgivaren att leverera ert gods fullständigt och utan leveranshinder. Det kan exempelvis vara öppettider, lastkaj, eller nödvändig information så som att bakgavellift krävs. Levereras sker vardagar mellan 7.00-17.00. Vid avvikande öppettider, var vänlig informera oss. Vid ändring av leveransadress eller dylikt se till att kontakta order@rybrinks.se

Generella villkor:

  • Fraktfritt vid ordervärde 7000kr
  • Vid ordervärde under 7000kr ex moms, debiteras fraktkostnaden.
  • För att hantera palltransaktioner på ett bra sätt så ser vi att du ingår i DHL´s pallöverföringssystem (PÖS). Saknas pallkundnummer (DHL) debiteras EU pall med 150kr/pall.
  • Leverans av en order sker vid ett tillfälle och anses därmed slutlevererad. Restleveranser av icke levererade produkter och kvantiteter levereras inte som efterföljande delleveranser mot samma ordernummer.

Hur du ska agera om sändningen är skadad vid leverans

Du som kund har alltid rätt att syna godset innan kvittens. Om godset/emballaget är skadat ska du anmäla detta omgående. Direkt synlig skada på emballaget/förpackningen ska alltid anmälas direkt till speditören, speditören ska då notera skadan på fraktsedel/handdator innan du signerar för leveransen eftersom du annars godkänner godset i befintligt skick. Därefter anmäler du detta till order@rybrinks.se inom 5 dagar. Vill du inte ta emot sändningen på grund av skadan så har du rätt att neka leveransen innan du kvitterar för sändningen.

Om godset levererades utan synliga skador, men vid uppackning upptäcker att varan är skadad ska anmälan av dold transportskada göras inom 7 dagar från leverans. Fotografera skadorna och bifoga i DHL Freights reklamationsformulär www.logistics.dhl eller lämna en anmälan med bifogad bild till order@rybrinks.se

För att underlätta processen ber vi dig att ta bilder på godset och emballaget, både detalj samt närbild.

Kasta inte skadat/trasigt gods innan reklamationen är godkänd!

För skadat gods övergår äganderätten till transportör som då har förfoganderätt till godset.

Om leveransen inte är komplett

Kontrollera antal mottagna kolli gentemot angivet antal på dina fraktdokument innan ni kvitterar mottagen sändning. Anmärkning om saknat gods ska göras omedelbart vid godsets mottagande och noteras i handdatorn eller annan transporthandling. Noteringen ska styrkas av chaufför eller utlämnare.

Avviker levererat gods från följesedeln ber vi er kontakta Rybrinks administrationsavdelning 0300-16435 inom 7 arbetsdagar.

Leveranstid

Leveransen sker inom 1–3 arbetsdagar efter att godset lämnar vårt lager (udda orter kan komma att ta längre tid beroende på utkörningstillfällen). Vi kan tyvärr inte lämna några leveransgarantier men vi på Rybrinks har som målsättning att leverera er order enligt önskemål. Har du frågor om din sändning kan du vända dig till oss. Du kan även själv söka fram vilka dagar DHL har utleveranser för din ort via www.logistics.dhl. Eventuella tillvalstjänster kan påverka leveranstiden. Vill ni följa er sändning? Meddela oss till vilken mejladress ni vill emotta sändningsavisering.